top of page

Redaksjonelle medier – er svulstige støtteerklæringer løsningen?

  • Forfatterens bilde: Salo Kommunikasjon
    Salo Kommunikasjon
  • 3. feb.
  • 2 min lesing

Nylig kom nyheten om at Schibsted Media – som eier blant annet VG og Aftenposten i Norge, og Aftonbladet og Svenska Dagbladet i Sverige – kutter rundt 350 årsverk, altså over 10 % av medarbeiderne. 


Dette er nok et tegn på hvor utfordrende det er for redaksjonelle medier å finne en økonomisk bærekraftig modell, i et landskap der de ikke lenger er enerådende. 


I kampen norske medier nå kjemper, både om abonnements- og annonsekroner, med sterke internasjonale aktører – hvor ligger løsningen? 


I disse dager kan man se mye svulstige støtteerklæringer til de redaksjonelle mediene, med idealbeskrivelser av deres virke og rolle, oppfordringer til å tegne «støtteabonnement», og så videre. 


Sympatisk nok, men redaksjonelle medier må selv lene seg fremover, og ta ansvar for sin posisjon i en tid der sosiale plattformer stadig oftere setter dagsorden. 


Da er det viktig med ting som innovasjon, nye formater og modeller, det å bruke data for å forstå publikum (ikke minst de unge), og så videre. 


𝘚𝘢𝘮𝘵𝘪𝘥𝘪𝘨 – 𝘩𝘦𝘳 𝘦𝘳 𝘵𝘳𝘦 𝘢𝘯𝘥𝘳𝘦 𝘧𝘰𝘬𝘶𝘴 vi 𝘵𝘳𝘰𝘳 𝘥𝘦𝘵 𝘦𝘳 𝘬𝘭𝘰𝘬𝘵 𝘯𝘰𝘳𝘴𝘬𝘦 𝘮𝘦𝘥𝘪𝘦𝘳 𝘩𝘢𝘳 𝘪 𝘵𝘪𝘥𝘦𝘯 𝘴𝘰𝘮 𝘬𝘰𝘮𝘮𝘦𝘳:


𝗦𝘁𝘆𝗿𝗸 𝗱𝗲𝘁 𝗿𝗲𝗱𝗮𝗸𝘀𝗷𝗼𝗻𝗲𝗹𝗹𝗲 𝗽𝗿𝗼𝗱𝘂𝗸𝘁𝗲𝘁


Alt starter og slutter med dette. Det er kvaliteten på journalistikken som avgjør om nåværende og kommende publikumsgenerasjoner vil benytte seg av redaksjonelle medier som sine primære kilder. De største nettavisene har i dag et knallhardt «infotainment»-fokus, og mye lettvint og klikkvennlig «copy-paste-journalistikk». De umiddelbare klikkene kommer godt med i kassa, men dette bygger ikke troverdighet i lengden, og blir som å pisse i buksa. 


𝗧𝘆𝗱𝗲𝗹𝗶𝗴𝗲𝗿𝗲 𝗱𝗶𝗳𝗳𝗲𝗿𝗲𝗻𝘀𝗶𝗲𝗿𝗶𝗻𝗴


For å overleve og være relevante må redaksjonelle medier spisse seg på sine unike styrker – som troverdighet, kvalitet og journalistisk integritet. Der sosiale medier flommer over av ufiltrert innhold, og algoritmestyrt spredning, skal redaksjonelle medier tilby grundig research, kontekst og balanserte perspektiver. Dette må det leveres på.


𝗞𝗿𝘆𝘀𝘁𝗮𝗹𝗹𝗸𝗹𝗮𝗿 𝗿𝗲𝗱𝗮𝗸𝘀𝗷𝗼𝗻𝗲𝗹𝗹 𝗶𝗻𝘁𝗲𝗴𝗿𝗶𝘁𝗲𝘁 𝗼𝗴 𝗼𝗯𝗷𝗲𝗸𝘁𝗶𝘃𝗶𝘁𝗲𝘁


Objektivitet er en hjørnestein for redaksjonelle medier, og for å ivareta deres samfunnsrolle. Mangel på objektivitet kan svekke posisjonen dramatisk. Publikum søker til medier for pålitelig, faktabasert informasjon, spesielt i en tid der desinformasjon i alle retninger florerer på sosiale plattformer.


Rendyrk objektiviteten. Hvis redaksjonelle medier oppfattes som partiske eller agendadrevne, risikerer de å miste tillit hos det publikum, og redusert relevans i samfunnsdebatten. 


 
 
 

Comments


© Salo Kommunikasjon 2025   All rights reserved                             Personvernerklæring

bottom of page