Gi deg selv, og historiefortellingen din en dytt.
- Salo Kommunikasjon
- 13. feb.
- 2 min lesing
Oppdatert: 11. apr.

I planleggingsfasen. Med en pressemelding.
Du har noe du vil kommunisere proaktivt.
Det kan være en kampanje, en lansering, ny strategi, en produktnyhet, eller noe annet.
Samtidig vet du at det neppe er noe ved prosjektet som innfrir de vanlige kriteriene for å få publisitet i redaksjonelle medier.
Allikevel kan det være en god idé å skrive en pressemelding når du er i planleggingsfasen.
Hvorfor, når du neppe vil publisere den?
Av flere grunner.
Her er tre.
Gjennom denne relativt enkle øvelsen ...
... skjerper du narrativet
Du klargjør tankene og budskapet. Du får selv en bedre forståelse av prosjektet, og hvordan det kan kommuniseres fra A til Å. Når du skriver en pressemelding, må du spisse budskapet.
Det hjelper deg å utkrystallisere kjernen i prosjektet, og konsentrere kommunikasjonen rundt ett (eller få) poenger. Du vil også raskt få en mening om det er noen foreløpige svakheter ved historien du vil fortelle. Dette vil komme til nytte i all kommunikasjon av prosjektet.
... skaper du felles forståelse internt
Med en gjennomarbeidet melding, får alle involverte i prosjektet tidlig en felles forståelse av prosjektet – hva, hvorfor, hvordan & hvem – og målene det jobbes mot. Alle samles om den samme historiefortellingen, og kan jobbe videre i samme retning.
... jobber du tidsøkonomisk
Arbeidet du gjør med å fortelle historien om prosjektet i form av en pressemelding, vil gi deg en stringent fremstilling av det hele. Den vil inkludere budskap og sitater som endelig godkjennes av alle involverte.
Det betyr at du og dere har et felles "masterdokument" som kan brukes som "bank" ved mange former for kommunikasjon - direkte kommunikasjon mot interessenter, i sosiale medier, interne kanaler, og så videre.
Så ja.
Kall det "pressemelding" eller hva du vil.
Men å bedrive denne formen for storytelling av prosjektet du planlegger – når du er tidlig i planleggingsfasen – har mange fordeler.
Noen av dem kort oppsummert over.
Og en liten bonus: Kanskje dere gjennom arbeidet med meldingen identifiserer vinklinger ved prosjektet som gjør at dere allikevel velger å selge inn til relevante medier.
Kommentare