top of page

Kommunikasjonsdirektøren i konsernledelsen

  • Forfatterens bilde: Salo Kommunikasjon
    Salo Kommunikasjon
  • 31. okt. 2024
  • 1 min lesing

Er det (så) selvsagt?


Noen sier «tja».


Jeg høyner med et «ja». 


Hvorfor? 


Kommunikasjonsdirektøren bør være en selvsagt del av ledergruppen, sier Ole Winther, PR strategist i SALO Kommunikasjon
Kommunikasjonsdirektøren bør være en selvsagt del av ledergruppen, sier Ole Winther, PR strategist i SALO Kommunikasjon

Fordi personen med ansvar for selskapets helhetlige kommunikasjon bør ha strategisk innflytelse når avgjørelser tas, og planer legges. 


Det er stadig viktigere for selskap og virksomheter å operere på en etisk måte. Ikke nødvendigvis fordi de vil, men fordi de må. 


I motsetning til mange funksjoner – som salg, markedsføring og produksjon – er en iboende del av kommunikasjonsfunksjonen å være en pådriver for å ta etiske avgjørelser. 


Ikke på grunn av altruisme, men fordi dette er en del av det forretningsmessige perspektivet ved kommunikasjon: Å jobbe for avgjørelser som selskapet kan stå inne for i møte med interne og eksterne interessenter. 


Også når søkelyset skrus på fra utsiden.


Kommunikasjonsdirektøren som del av ledergruppen legger til rette for at langsiktige, omdømmemessige perspektiver blir del av konsernets beslutningsprosesser.


Fordelene høstes ikke bare proaktivt, men også reaktivt:


En kommunikasjonsdirektør i konsernledelsen – tett på toppleder – legger til rette for at selskapet raskere reagerer på omdømmeutfordringer, -kriser og -trusler. Beslutningene blir bedre, veien til gjennomføring blir kortere. Dette gjelder også håndteringen, hvis krisen først oppstår.


Så ja: I de fleste tilfeller bør kommunikasjonsdirektørens plass i konsernledelsen være selvsagt.

 
 
 

Comments


© Salo Kommunikasjon 2025   All rights reserved                             Personvernerklæring

bottom of page