Influerer influenseren?
- Salo Kommunikasjon
- 17. juni 2024
- 2 min lesing

Eller kommer h*n til kort overfor stjerna fra musikk, film og idrett?
Hvor nøye tenker du over hvem du velger til å sette fjes på kampanjen din? «Nøye», vil du nok si. Noen ganger kan det allikevel være klokt å spørre seg: «Nøye nok?»
Betalte påvirkere er ofte en del av miksen man bruker for å nå målgruppen. Intet nytt under solen, med andre ord.
Det som er nytt, historisk sett, er at man nå har et bredere spenn av mulige påvirkere å velge i enn noen gang tidligere.
Der man tidligere ville velge en kjent massepersonlighet fra musikk, film, mote eller idrett, har man nå også et hav av «influensere» å velge mellom.
Slik har det vært en stund. Allikevel – siden det er forskjell på hvordan disse «gamle» og «nye» personlighetene har gjort seg kjent (og slik blitt aktuelle som betalte påvirkere), er det logisk å spørre seg: Hvem påvirker mest? Eller snarere – hvem påvirker best?
Her er det mange fasetter, svaret er avhengig av situasjon og kontekst.
Normalt sier SALO Kommunikasjon til våre kunder at en som er kjent fra sine prestasjoner på fotballbanen, musikkscenen eller filmlerretet vil ha en annen status hos publikum, enn en som utelukkende har gjort seg kjent gjennom posting i SOME.
Men påvirkning følger ikke alltid status.
Ifølge en 2023-studie fra Morning Consult, stoler 61 % av Gen Z og Millennials (amerikanske, vel å merke) på SOME-influensere.
Dette er en økning på 10 % på bare fire år. Og er langt høyere enn de 38 % som ifølge HubSpot stoler på tradisjonelle kjendiser.
Stikkordene er (opplevd) autentisitet og relaterbarhet for publikum. Dette er faktorer som gjør at mikroinfluensere ofte skaper mer engasjement enn både makro- og megainfluenserne. Og i den norske influenserfloraen er det nettopp mikronivået de fleste er på.
En person med troverdighet fra prestasjoner på kultur- eller idrettsfeltet, som samtidig er på et mikronivå i SOME, vil dermed ofte være spesielt interessant. Gitt at h*n er relevant for din merkevare og målgruppe.
Samtidig har kjendiser fra film-, musikk- og idrettsverdenen fremdeles en betydelig påvirkningskraft. De har oppnådd konkrete prestasjoner, det gir dem troverdighet og respekt i større lag av befolkningen. En «endorsment» fra en slik personlighet kan oppleves mindre autentisk og kjøpsutløsende, men skape mer kjennskap med tanke på langsiktige holdningsendringer.
Det er altså ikke noe generelt svar på spørsmålet om hvem som påvirker mest og best. Det vil avhenge helt av situasjon og kontekst for nettopp din merkevare.
Stikkordet blir dermed igjen: Nøye.
Gjør en nøye vurdering for hver eneste kampanje.
Vurder målgruppen og hvem som vil snakke best med, og ikke til, dem.
Og unngå for all del en rutinemesig copy-paste av de betalte ambassadørene fra forrige gang.
Comments