Ikke spar det til Arendalsuka
- Salo Kommunikasjon
- 11. juni 2024
- 2 min lesing
Det er sommer, det er sol og det er …
.. tid for å se på PR-muligheter i sommerukene som ofte preges av et roligere tempo, feriefravær og «summer interns» i en del redaksjoner.
Mye kan sies om mulighetene som ligger i skjæringspunktet «sesong» og «egen merkevare». Dagens innspill, oppsummert, er imidlertid: 𝗜𝗸𝗸𝗲 𝘀𝗽𝗮𝗿 𝗱𝗲𝘁 𝘁𝗶𝗹 𝗔𝗿𝗲𝗻𝗱𝗮𝗹𝘀𝘂𝗸𝗮.
Jobber du med å skape oppmerksomhet for ditt selskap? For eksempel en kommende lansering, innovasjon eller merkevarenyhet?
Da er det ofte klokt å se om du kan knytte «nyheten» til hva som rører seg i samfunnet ellers. Identifiserer du aktuelle trender og bevegelser som er relevante for din egen sak, kan det gi mer aktualitet og dybde. Gitt at koblingen er troverdig, selvfølgelig.
Har du funnet en slik «samfunnsplanke» å ta sats fra for din PR-rigg? I disse tider er det lett å tenke at ferietid er dødtid, også for egen del, og heller legge riggen til etter sommeren, og det som rører seg da (les: Arendalsuka).
Vårt innspill: Husk at selv om Arendalsuka er Norges største vannhull, og kan være nyttig for ulike deler av selskapets kommunikasjon, 𝗲𝗿 𝗱𝗲𝘁 𝗶𝗸𝗸𝗲 𝗮𝘂𝘁𝗼𝗺𝗮𝘁𝗶𝘀𝗸 𝗲𝘁 𝗴𝗼𝗱𝘁 𝘁𝗶𝗱𝘀𝗽𝘂𝗻𝗸𝘁 𝗳𝗼𝗿 𝗺𝗲𝗱𝗶𝗲𝗶𝗻𝗻𝘀𝗮𝗹𝗴 𝗮𝘃 𝗱𝗶𝗻 𝘀𝗮𝗸.
Nettopp fordi det er Norges største vannhull, der «alle» treffes, hver med sin agenda. Disse dagene – og en tid i forveien – drukner journalister i innsalg fra selskaper som vil ha fokus på nettopp sin sak. Kampen om oppmerksomheten er knallhard.
Så spør deg selv: Er det noe ved din sak som tilsier at det beste er å gjøre som «alle» andre, og legge innsalget til sensommerdagene der medienes innenriksfokus ligger i Arendal?
Hvis svaret er «nei», kan det være klokt å vurdere å bruke de roligere sommerukene som nå kommer til å forberede og gjennomføre PR-riggen og -innsalgene dine. Ja, det er færre på jobb i redaksjonen, men det er også færre som kontakter dem.
Og du får større mulighet til å skape form og narrativ for saken og temaet du vil belyse.
Comments