top of page

Ikke glem rekkefølgen

  • Forfatterens bilde: Salo Kommunikasjon
    Salo Kommunikasjon
  • 7. feb.
  • 2 min lesing

De fleste markedskampanjer planlegges nøye.


Dog er det ikke alltid gjennomtenkt hvordan kampanjeelementene «times» i forhold til  hverandre.


Men har rekkefølgen noe å si?


Svaret er ja.


God rekkefølge kan bidra til at ett element skaper momentum for et annet. Tilfeldig rekkefølge kan føre til det motsatte.


Hver kampanje må ses i lys av seg selv. Her er allikevel en forenklet oversikt over typiske kampanjeelementer – og i hvilken rekkefølge de optimalt bør komme:


  1. Intern informasjon

  2. Publisitet – direkte medieinnsalg

  3. Publisitet – distribusjon pressemelding

  4. Sosiale medier – egne og ambassadører

  5. Betalte flater – TVC, digitalt, utendørs, …



1.  Intern informasjon


Ofte bør interne interessenter vite om, og være forberedt på (endog motivert for), den nye kampanjen.

Da er det viktig at disse er de første til å motta relevant kommunikasjon – om hva, hvorfor og hvordan – før kampanjen går «live» eksternt.

Hvor lenge før vil avhenge av graden av involvering; dagen i forveien, eller morgenen på «go live»-dagen, vil holde for mange.


2.   Publisitet – direkte medieinnsalg


Mange kampanjer innebærer et ønske om publisitet i redaksjonelle medier.

De første medieinnsalg bør da gjennomføres før kampanjen går «live» på betalte flater.

Når kampanjen er ute og flyr, er nyhetsverdien redusert, og terskelen for å lykkes med innsalg blir høyere.


3.   Publisitet – distribusjon pressemelding


Er det laget en pressemelding?

Vent med å publisere og distribuere denne til etter at medieinnsalg er gjennomført.


4.   Sosiale medier


Når tiltakene for publisitet er gjennomført, er det klart for kampanjestart i sosiale medier – både i egne kanaler, og hos partnere og gjennom ambassadører.

Dette gjøres ofte likt med punkt 5.

De første postene kan imidlertid gi sterkere effekt hvis de kommer litt i forkant av elementene på neste side.


5.   Betalte flater – TVC, digitalt, utendørs, …


Nå er det klart for at resten av kampanjen gønnes i gang – med det som er planlagt og produsert av filmer, annonser, installasjoner, content og så videre.

Dette vil ofte fordeles ut over en lengre, definert periode, men: det er altså klokt at de første elementene ikke går «live» før det forannevnte er gjennomført.





 
 
 

Commentaires


© Salo Kommunikasjon 2025   All rights reserved                             Personvernerklæring

bottom of page