Ikke glem rekkefølgen
- Salo Kommunikasjon
- 7. feb.
- 2 min lesing

De fleste markedskampanjer planlegges nøye.
Dog er det ikke alltid gjennomtenkt hvordan kampanjeelementene «times» i forhold til hverandre.
Men har rekkefølgen noe å si?
Svaret er ja.
God rekkefølge kan bidra til at ett element skaper momentum for et annet. Tilfeldig rekkefølge kan føre til det motsatte.
Hver kampanje må ses i lys av seg selv. Her er allikevel en forenklet oversikt over typiske kampanjeelementer – og i hvilken rekkefølge de optimalt bør komme:
Intern informasjon
Publisitet – direkte medieinnsalg
Publisitet – distribusjon pressemelding
Sosiale medier – egne og ambassadører
Betalte flater – TVC, digitalt, utendørs, …
1. Intern informasjon
Ofte bør interne interessenter vite om, og være forberedt på (endog motivert for), den nye kampanjen.
Da er det viktig at disse er de første til å motta relevant kommunikasjon – om hva, hvorfor og hvordan – før kampanjen går «live» eksternt.
Hvor lenge før vil avhenge av graden av involvering; dagen i forveien, eller morgenen på «go live»-dagen, vil holde for mange.
2. Publisitet – direkte medieinnsalg
Mange kampanjer innebærer et ønske om publisitet i redaksjonelle medier.
De første medieinnsalg bør da gjennomføres før kampanjen går «live» på betalte flater.
Når kampanjen er ute og flyr, er nyhetsverdien redusert, og terskelen for å lykkes med innsalg blir høyere.
3. Publisitet – distribusjon pressemelding
Er det laget en pressemelding?
Vent med å publisere og distribuere denne til etter at medieinnsalg er gjennomført.
4. Sosiale medier
Når tiltakene for publisitet er gjennomført, er det klart for kampanjestart i sosiale medier – både i egne kanaler, og hos partnere og gjennom ambassadører.
Dette gjøres ofte likt med punkt 5.
De første postene kan imidlertid gi sterkere effekt hvis de kommer litt i forkant av elementene på neste side.
5. Betalte flater – TVC, digitalt, utendørs, …
Nå er det klart for at resten av kampanjen gønnes i gang – med det som er planlagt og produsert av filmer, annonser, installasjoner, content og så videre.
Dette vil ofte fordeles ut over en lengre, definert periode, men: det er altså klokt at de første elementene ikke går «live» før det forannevnte er gjennomført.

Commentaires