top of page

Finn ditt budskap – og dine tiltak

  • Forfatterens bilde: Salo Kommunikasjon
    Salo Kommunikasjon
  • 15. sep. 2024
  • 2 min lesing

Driver du en liten bedrift? Gründer en merkevare? Og vil gjøre mer for å posisjonere deg, men synes det er vanskelig å sortere tankene?


Selv om du ikke har budsjett til et stort planarbeid, kan du gjøre mye – gi deg selv en god start – gjennom en enkel prosess, din egen «skrivebordsanalyse». Og kan du trekke inn noen gode sparringpartnere, er det selvfølgelig supert. 


Resultatet vil gi deg en kvalifisert mening om hvilken retning kommunikasjonsarbeidet bør ta, kjernebudskap du bør legge til grunn, og tiltak som kan gjennomføres. 


Kanskje presenterer vi det som en video senere, men for nå: En kjapp beskrivelse under. 


Femtrinnsraketten «SALO-analysen» 


Felles for alle de fem trinnene under er at du fyller ut med alle relevante faktorer, både 1) forretningsmessige og 2) rent kommunikasjonsmessige.


1.     Definer «NÅ»


Hva er nå-situasjonen?


2.     Definer «ØNSKE»


Hva er målet? Hvilke resultater vil du skape? Hvor vil du se merkevaren din om ett år? Tre år? Fem år?


3.     Definer «MARERITT»


Hvor vil du ikke? Hva vil du absolutt unngå? Hva er «worst case»?


4.     Definerer «BARRIERER»


Hvilke faktorer står i veien for å nå «ØNSKE»-situasjonen?


5.     Definer «DRIVERE»


Hvilke faktorer hindrer deg fra å havne i «MARERITT»-situasjonen?


Når du har gjennomført denne analysen, vil du kunne definere kjernebudskap basert på faktorene under «DRIVERE», og tiltak (både forretnings- og kommunikasjonsmessige) basert på det du har sammenfattet under «BARRIERER».


I tillegg raffinerer du din egen forretningsmessige forståelse av både «NÅ»-situasjon, og hva som er relevante mål for ulike tidsperspektiv under «ØNSKE». 


Dette var kort fortalt, altså. Håper det er til hjelp for deg som driver en liten bedrift. Gründer en merkevare. Som vil gjøre mer for å posisjonere deg, men synes det er vanskelig å sortere tankene.



 
 
 

Comments


© Salo Kommunikasjon 2025   All rights reserved                             Personvernerklæring

bottom of page