top of page

Bildets makt

  • Forfatterens bilde: Salo Kommunikasjon
    Salo Kommunikasjon
  • 15. juli 2024
  • 1 min lesing

I et kommunikasjonsperspektiv ble helgens hendelse en påminnelse om kraften i det visuelle. Om at den velkjente frasen «et bilde sier mer enn tusen ord» ikke bare er en klisjé.


Med instinktet for det visuelle dypt plantet i PR-ryggmargen, forlot ikke Trump scenen før han hadde knyttet neven i klassisk positur – med det amerikanske flagget som en backdrop. Vel vitende om hvor fotografene stod plassert.


Resultatet er et bilde som umiddelbart plasserte seg i en rekke av ikoniske, amerikanske fotografier. 


I tillegg til å prege forsidene på utallige nett- og papiraviser i både USA og resten av verden, og spres X (..) antall ganger i sosiale medier – både i original form, og som memes – hadde det i løpet av timer funnet veien til kinesiske suvenir-t-skjorter. 


Når vi jobber med kommunikasjon er dette en påminnelse om hvor effektivt et bilde kommuniserer. Om at bilder ikke bare er et ressurskrevende tillegg til kommunikasjonen som planlegges («… vi trenger et bilde også …»). 


Og om at man oftere kan la kraften og mulighetene i det visuelle inspirere og legge føringer for hvilke tiltak man gjennomfører. 

 
 
 

Comments


© Salo Kommunikasjon 2025   All rights reserved                             Personvernerklæring

bottom of page