top of page

Weng bør slippe å være «very demure»

  • Forfatterens bilde: Salo Kommunikasjon
    Salo Kommunikasjon
  • 4. okt. 2024
  • 2 min lesing

Oppdatert: 17. des. 2024

Langrenn er Norges nasjonalidrett. Interessen er fremdeles stor hos både medier og publikum. Og snart er det VM i Trondheim.


Lersveen har imidlertid flere poeng i det han skriver i Nettavisen (lenke i kommentarfelt).


For å holde og utvikle posisjonen overfor nye generasjoner, må utøvere, og ikke minst forbund, ta ny medievirkelighet og nye medievaner innover seg. I tillegg må selve produktet til enhver tid være gjenstand for vurdering.


Forbundet bør ta lead på å profesjonalisere utøvere og apparat med tanke på gjennomslag i nye medier – ikke motsatt, med Klæbo og Johaug som gylne eksempler.


Samtidig trekker Nettavisen og andre frem at Heidi Weng ikke er komfortabel med å dele så mye i sosiale medier. Nærmest som et motstykke til de nevnte gylne eksempler.


Har man en personlighet («gammeldags» ifølge Weng) som gjør at man ikke trives med å eksponeres i sosiale medier, er ikke dette noe å latterliggjøre eller problematisere.


Snarere må dette hensyntas når det legges planer for økt synlighet.


Det som kommuniseres må være genuint. Hvis Weng og andre utøvere skal pushes til å være mer proaktive og personlige i sosiale medier, går det ikke an å hoppe bukk over nettopp personlighetene, og kjøre «copy-paste» fra ekstroverte SOME-profiler.


Hvis en utøver, som Weng, ikke trives med «meg-meg-meg»-fokuset i sosiale medier – ikke tro at det å hoppe på første og beste Gen Z-trend vil føre til noe.


Ta heller utgangspunkt i de unike kvalitetene som allerede ligger der. 


Ett eksempel:


Et alternativ kan være å lage en innholdsplan som fokuserer på hennes personlige ekspertise om trening, som kommer fra et langt liv i verdenstoppen i en utholdenhetsidrett.


Finn elementene i treningshverdagen som kan fungere overfor et større publikum, og bidra til å bygge merkevare og synlighet både for seg selv og idrett – samtidig som man er tro mot sin egen merkevare og personlighet.


Finn motivasjon i å inspirere og lære det store publikummet som er interessert i trening og restitusjon. Bygg en «treningsprofil», ikke en «rosaprofil».


Gå i klinsj med alle de mediokre treningsinfluensere (#hybridathletes, looking at you) med store følgerskarer og varierende grad av kunnskap. Del raust av tips, råd og oppfordringer, og svar de som lurer på noe.


For nei, Weng, du konkurrerer ikke med Sophie Elise, slik det skrives i Nettavisen. Hent heller noen tips fra Johaug.

 
 
 

Comments


© Salo Kommunikasjon 2025   All rights reserved                             Personvernerklæring

bottom of page