top of page

Verktøyene endrer seg – menneskene er de samme

  • Forfatterens bilde: Salo Kommunikasjon
    Salo Kommunikasjon
  • 3. juli 2024
  • 2 min lesing

Se for deg en gladiator som holder en produktanmeldelse foran publikum i Colosseum, med en stor tommel opp. "Den beste olivenoljen jeg noen gang har brukt!» #ad


Faktisk ikke så urealistisk som det høres ut. 


Skreller man bort buzzord og moderne teknologi, har man alltid brukt de samme metodene for å påvirke publikum – enten vi snakker 180 AD, 1932 eller 2024.


Et eksempel er hvordan man «alltid» har knyttet produktene sine til populære personer, for å nå og fange et større publikum. Det vi kan oppsummere som influensermarkedsføring.


Dette blir man minnet om i en episode av podkasten «The Ancients» fra History Hit. I denne kunne gladiatorekspert (og -entusiast) Alexander Mariotti fortelle om hvordan den kommersielle gladiatorindustrien i datidens Roma gjorde arenaen i Colosseum til et yndet sted å markedsføre produkter gjennom gladiatorene.


En «fun fact» er at filmen "Gladiator" (2000) hadde planer om å inkludere en referanse til «romersk influensermarkedsføring». I det opprinnelige manuset fantes det en scene hvor en gladiator anbefalte et bestemt olivenoljemerke. Imidlertid valgte regissørene til slutt å fjerne scenen – de mente at et reklameskilt i det gamle Roma kunne fremstå som "lite troverdig".


𝗠𝗲𝗻𝗻𝗲𝘀𝗸𝗲𝗿 𝗲𝗿 𝗺𝗲𝗻𝗻𝗲𝘀𝗸𝗲𝗿


Dette er en påminnelse om at kommunikasjon for å oppnå ulike mål er en tidløs og gjenkjennelig øvelse – selv om tid, sted og omstendigheter endrer seg gjennom historien. 


𝘝𝘦𝘳𝘬𝘵ø𝘺𝘦𝘯𝘦 𝘦𝘯𝘥𝘳𝘦𝘳 𝘴𝘦𝘨, 𝘮𝘦𝘯𝘯𝘦𝘴𝘬𝘦𝘯𝘦 𝘦𝘳 𝘥𝘦 𝘴𝘢𝘮𝘮𝘦.


Dette var greit å minne seg om i all viraken som fulgte da sosiale medier ble introdusert for fullt for det som begynner å bli to tiår siden. 


Og det er greit å huske på nå når KI vil føre til et enda større paradigmeskifte.


𝘚𝘪𝘥𝘦 𝘱𝘰𝘪𝘯𝘵: I vår tid vil de fleste være enige i at voldsunderholdningen i sirkusene var grusom. I podkastepisoden minnes man om at den var et resultat av sin samtid, og – at de samme mekanismene og impulsene trekker publikum til underholdning i vår egen tid. Her trekker Mariotti linjene til hvordan eksempelvis MMA har blitt en gigantidrett – og kommersiell megasuksess – i våre dager.

 
 
 

Comments


© Salo Kommunikasjon 2025   All rights reserved                             Personvernerklæring

bottom of page