Går norske medier i AI-fella?
- Salo Kommunikasjon
- 28. okt. 2024
- 1 min lesing

I møte med godeste KI-Kjetil, TV2s chatbot, meldte noen spørsmål seg:
Går norske medier i AI-fella?
Gjør de sitt redaksjonelle produkt mer eller mindre attraktivt og troverdig ved å bruke AI til å sammenfatte saker, generere saker, og lage avatarer til å kommunisere med publikum?
Hvis du ikke har en genuin ekspert, i det minste en journalist, til å svare på spørsmål fra publikum, kan det da være like greit å la være?
Er det å venne publikum til redaksjonelle avatarer og deepfakes veien å gå, i en tid der nettopp det å skille ekte fra uekte er et av samtidens store tema og utfordringer?
Vil det å satse knallhardt på troverdighet, mer langsom og undersøkende journalistikk kunne være veien å gå for å bygge relasjoner til det yngre publikummet som kommer?
Altså det publikumet som i økende grad går til podder og sosiale medier for å hente informasjon, og som ikke i samme grad godtar konseptet at informasjonen de mottar skal være bearbeidet av journalister med større eller mindre grad av bias.
KI-Kjetil er sikkert en hyggelig fyr, altså, har ikke rukket å snakke med ham enda, tenkte å slå av en snakk senere i dag.
Comments