top of page

Går norske medier i AI-fella?

  • Forfatterens bilde: Salo Kommunikasjon
    Salo Kommunikasjon
  • 28. okt. 2024
  • 1 min lesing

I møte med godeste KI-Kjetil, TV2s chatbot, meldte noen spørsmål seg:


Går norske medier i AI-fella?


Gjør de sitt redaksjonelle produkt mer eller mindre attraktivt og troverdig ved å bruke AI til å sammenfatte saker, generere saker, og lage avatarer til å kommunisere med publikum? 


Hvis du ikke har en genuin ekspert, i det minste en journalist, til å svare på spørsmål fra publikum, kan det da være like greit å la være? 


Er det å venne publikum til redaksjonelle avatarer og deepfakes veien å gå, i en tid der nettopp det å skille ekte fra uekte er et av samtidens store tema og utfordringer? 


Vil det å satse knallhardt på troverdighet, mer langsom og undersøkende journalistikk kunne være veien å gå for å bygge relasjoner til det yngre publikummet som kommer? 


Altså det publikumet som i økende grad går til podder og sosiale medier for å hente informasjon, og som ikke i samme grad godtar konseptet at informasjonen de mottar skal være bearbeidet av journalister med større eller mindre grad av bias. 


KI-Kjetil er sikkert en hyggelig fyr, altså, har ikke rukket å snakke med ham enda, tenkte å slå av en snakk senere i dag.

 
 
 

Comments


© Salo Kommunikasjon 2025   All rights reserved                             Personvernerklæring

bottom of page